Bild
Nästa artikel1976: Simca 1307-1308
Publicerad 27 februari 2012
Årets bil
Simcas toppmodell tillverkades av Chrysler med knappa investeringar i det franska dotterbolaget. Tilltalande design, praktisk halvkombi-kaross och generösa utrymmen. Dessutom en bil med både körglädje och ett förutsägbart uppförande på vägen. Men en föråldrad stötstångsmotor gav blygsamma prestanda och medioker bränsleekonomi. Modellbenämningarna 1.3 och 1.4 avspeglade den föråldrade motorns cylindervolym.
192 poäng
Andra plats: BMW 316/320 - 144 poäng
Tredje plats: Renault 30 TS - 107 poäng
Kommentarer
1307 och 1508 hette de allt, inte 1308.
Stämmer att de hette 1307 och 1508 - i Sverige (och tydligen en del andra länder också). Annars hette de faktiskt 1307 och 1308. Senare tillkom även en 1309. Efter en facelift blev namnet 1510 på alla versioner. Nu pratar vi förstås om den franska varianten. Bilen byggdes även i England, då hette den Alpine. Dörutom halvkombin fanns på 80-talet en sedan som hette Solara. Förvirrande? Det är ingenting mot märkesnamnen! Den franska bilen började som Chrysler Simca, gick via Talbot Simca och slutade som enbart Talbot. Den engelska bilen hade kortare namn,förstChrysler sedan Talbot. När tillverknimgen lades ned i mitten av 80-talet kom ett sovjetiskt plagiat med namnet Moskvitch Aleko. För att göra namnförvirringen total såldes den i väst som Lada Aleko...