Bild
Nästa artikel
1964: Rover 2000

1964: Rover 2000

Årets bil

Den sista Rovern före Leyland var designad av David Bache och producerades i olika versioner i totalt drygt 320 000 exemplar, så länge som till våren 1977. En tekniskt mycket avancerad bil, med självbärande konstruktion som kläddes med karossplåtar. "Dubbla karosser" sades det och Rover fick rykte om sig att vara säkrare att krocka i än andra. De Dion-bakaxel, gav hög åkkomfort men litet bagageutrymme – därför erbjöds montering av reservhjulet på bagageluckan. Även framvagnen var mycket avancerad, med horisontellt monterad skruvfjädring, "coil over". Modellen fanns också som TC med dubbla förgasare och som Rover 3500 med en lättvikts-V8 man köpte från GM och som fortfarande används av en del mindre tillverkare. Motorn i 2000 bil var en nykonstruerad fyrcylindrig tvåliters med enkel överliggande kamaxel och 90 hk.

76 poäng

Andra plats: Mercedes-Benz 600 - 65 poäng
Tredje plats: Hillman Imp - 31 poäng
 
Har du haft en Rover 2000? KOmmentera gärna här nedan. 
Taggar: Årets bil

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.