Bild
Nästa artikel2011: Nissan Leaf
Publicerad 29 februari 2012
Årets bil
Nissan Leaf, den första segraren i Årets Bil som är en elbil rakt igenom. Precis som tidigare år var det en strid in på mållinjen. Nissan Leaf erbjuder ny teknik och är den första elbilen som på allvar kan ersätta en vanlig familjebil. Därför vann en elbilen för första gången Årets Bil, menar Vi Bilägares testchef Marianne Sterner.
257 poäng
Andra plats: Alfa Romeo Giulietta, 248 poäng
Tredje plats: Opel Meriva, 244 poäng
Nissan Leaf har en drivlina bestående av en 80 kW-elmotor som levererar ett vridmoment på 280 Nm. Litiumjonbatterierna har en effekt på 90 kW och enligt Nissan laddas de upp helt på åtta timmar när de ansluts till ett vanligt uttag på 230 volt.
Med hjälp av en snabbladdare ska 80 procent av batteriet laddas upp på en halvtimme. Räckvidden ska bli omkring 16 mil på en laddning och detta anser Nissan vara fullt tillräckligt för att tillgodose de flesta förares behov.
- En riktigt elektrisk bil och en riktig start på den elektriska eran, konstaterade Lasse Holmström från den svenska juryn.
- Den fungerar som en normal bil, men du måste köra den med insidan av huvudet - lätt på foten och planerad körning. I sådfana fall har du tillräckligt med batteri för din dagliga transport, och kan dessutom se dina barnbarn i ögonen...
- Tveklöst är Leaf ett stort steg framåt. Den första elbilen som kan matcha en traditionell bil, slog Håkan Matson från Dagens Industri fast i sitt utlåtande. Precis som Marianne Sterner på Vi bilägare valde han dock att ge trean Opel Meriva mest poäng. Även Marianne var imponerad av Leaf men ser praktiska problem:
- Tyvärr är den alltför dyr för de flesta människor och även om räckvidden är rejäl är den fortfarande starkt begränsad. Alla som kör längre sträckor måste ha en bil till.
Mer om Nissan Leaf och jurypoängen på länkarna här intill.